SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

EDEB BAHSİ

<< 5105 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ سُفْيَانَ قَالَ حَدَّثَنِي عَاصِمُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَذَّنَ فِي أُذُنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلَاةِ

 

(Ubeydullah b. Ebi Rafi'in) babasından demiştir ki:

 

"Ben Rasûlullah (s.a.v.)'i -Hasen b. Ali'nin kulağına Hz. Fatima'nın onu dünyaya getirdiği zaman namaz için (okunan ezan gibi) ezan okurken gördüm."

 

 

İzah:

Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif Hz. Peygambenn, torunu Hz. Hasan doğduğu zaman yaptığı ilk telkinin kulağına ezan okumak olduğunu ifade etmektedir.

 

Bunun hikmeti başka bir hadis-i şerifte şu manaya gelen lafızlarla ifa­de edilmektedir: "kimin bir çocuğu olur da sağ kulağına ezan, kol ku­lağına ikamet okursa ona ümmü sıbyan zarar vermez."

 

Ancak bu hadis sened yönüyle tenkid edilmiş, zayıf olduğu söylenmiştir. Bununla beraber Hz. Ömer b. Abdil Aziz'İn bu hadis-i şerifle amel ettiği bilinmektedir.

 

İbn Kayyım el Cevziyye bu konuda "Tuhfetü'I-Mevdûd" isimli ese­rinde şu görüşlere yer mermektedir.

 

"İnsanın dünyaya gözlerini açarken, kulaklarına çarpan ilk sesin, Al­lah'ın büyüklüğünü ve yüceliğini iade eden sözler olması onun İslama girmesini sağlayan önemli bir hadisedir, bir bakıma dünyaya ayak basan çocuğa İslam şiarını telkin etmek anlamına da gelir. Tıpkı dünyadan ayrı­lırken de kelime-i tevhidin telkin edilmesi gibi. Çocuk anlamasa da ezan  onun kaininin dp.rinlikle.rine inip tesir yapacağında şüphe yoktur.

 

Bununla beraber ezan ve ikamet okunmasının, diğer bir faydası daha vardır; o da şeytanın ezam duyunca uzaklaşıp beklemesidir. İlk anda şey­tanı Öfkelendiren, onun gücünü kıran böyle bir sesin yankı yapması şey­tanın çocuğa musallat olacağı ilk anlarda çok önemlidir.

 

Diğer bir ifadeyle çocuğun kulağına ezan okunmakta çocuğu Allah'a davet etmek, İslam dinine çağırmak, Allah'a kulluğa heveslendirmek, he­nüz şeytan bir dürtüş ve fısıltıda bulunmadan bunları gerçekleştirmek gi­bi manalar vardır.